Julens lov till sötheten

Jullov är ju fantastiskt underbart skönt! Bland annat under lovet har det bakats. Knäck, lussebullar, snickers, chokladkola och sånna klassiker. Men jag försökte mig även på några nykomlingar varav två blev extra uppskattade så de tänkte jag nämna här :)




Ckokladtäckt kola (liknar Dumle) ca 25 st
1. Smält 100 gram mjölkchoklad över vattenbad. Glasera (pensla) insidan av 25 små folieformar med chokladen. 2. Blanda alla ingredienser till kolan i kastrull: 1 dl vispgrädde, 0,5 dl ljus sirap, 0,5 dl socker och 0,5 dl kakao. Koka kolan under omrörning i ca 30 min (gör kulprov).
3. Kyl ned smeten något och fördela den i formarna. Pensla på ett lager med smält choklad.

Minttryffel ca 40 st
1. Krossa 25-30 Mariannekarameller fint, i en mortel eller med en kavel inslagna i en plastpåse.
2. Värm 1 dl grädde i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan. Finhacka 250 gram mörk choklad (70%) och rör ner i grädden. Tillsätt Mariannekrosset och rör tills allt är smält. Det kan vara svårt att få bort alla bitar av Marianne vilket skapar lite små mintbitar i tryffeln men jag tyckte det gav ett trevligt krisp åt tryffeln!
3. Låt blandningen svalna i en dryg timme i kylen. Forma sedan små bollar av chokladen, är de väldigt mjuka kan man stoppa dem i frysen en stund sedan.
4. Smält 200-250 gram vit choklad i vattenbad. Doppa tryfflarna i chokladen med hjälp av en gaffel. Låt torka och förvara sedan i kylskåp.

Mumma!

Kommentarer
Postat av: Ellen

mums det låter gott det där. :)

Postat av: Jojjo

Den där minttryffeln är helt otroligt goda, ett recept jag måste testa!!

Jag vet om 2 indiska restauranger, den vi vasr på och en längs kungsgatan, men det borde finnas flera tycker jag, vi får undersöka det tycker jag. En restaurang och bio kväll snart kanske? :)

2011-01-09 @ 17:13:48
URL: http://johannakarlsson.blogg.se/
Postat av: joanna- Att leva med Aspergers syndrom!

Vill du bli dagens blogg?

Passa på att gå in och anmäl dig!



De pågår även andra tävlingar så anmäl dig och ha chansen att vinna fina priser:)



eller kanske Följa varann på bloglovin?

Eller ställ en fråga i min "bloggsvarsruta" och bli länkad!

(obs ställer ni en fråga som redan är ställd raderar jag dem och ni blir då inte länkade)

2011-02-20 @ 22:32:00
URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/
Postat av: Jojjo

Det låter som en helt ljuvlig idé! Det tycker jag absolut att vi borde göra!

2011-03-24 @ 15:40:47
URL: http://johannakarlsson.blogg.se/
Postat av: becka

Kommer det några mer inlägg här eller? Vill ha, vill ha, vill ha.

2011-04-14 @ 18:33:43
URL: http://www.afrikabecka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback