Magiskt

Nu är det advent. Jag vill att det ska kännas mysigt och så där lite magiskt som det alltid brukade när jag var liten. Jag vet att många ogillar julen. De som förknippar julen med något jobbigt som hänt eller de som bara är så trötta på all förväntan som sätts på denna högtid.

 

Men jag älskar julen, jag älskar tanken av den perfekta julen och jag älskar minnet av de ”perfekta” jularna från min uppväxt. Jag saknade allt traditionellt som har med julen att göra för mig när jag var i Kina men jag älskar den julen jag fick där också. Även fast vi hade lektion om kinesisk filosofi eller vad det nu va. Läraren pratade på kinesiska och översättaren var mycket feminin men hade med sig sin fru som moraliskt stöd. Vi var alla väldigt småbittra över att sitta där den 24 dec och jag klottrade fullt i mitt block med en lista på saker som jag saknade som hörde julen till. Saker som har med mat, människor och snö att göra mestadels. Men julen för mig handlar inte om att det ska vara perfekt. För människor är inte perfekta. Jag hoppas på och försöker uppnå det varje år, håller tummarna för en kall, snörik julafton med de perfekta julklapparna som alla blir lyckliga över att få. Den perfekta julmaten som är godast i världen och som man aldrig blir så där illamående av ens när man har ätit alldeles för mycket. Perfekta relationer och bara glädje och jublande fröjd.

 

 

Så är ju inte verkligheten, men jag strävar ditåt, jag önskar och jag hoppas och jag gör mitt bästa. Och på julafton anstränger alla sig lite extra, är lite extra toleranta, snälla och anpassningsbara. Familjen och släkten sätts först och alla hoppas på att alla ska vara glada. Och det brukar lyckas. Förutom det året då alla fick mobiler utom jag, det var en sorgens dag för mitt fjortisjag, men det är en annan historia. För det brukar faktiskt oftast lyckas, den lyckade julaftonen.

 

För jag har det så bra. Jag har en släkt och en familj, som liksom alla andra har många konstigheter och fel men som alltid lyckas ge mig en varm och kärleksfull jul. Jag önskar och ber att alla barn ska få en lika fin jul som jag vet att jag kommer få även fast det inte känns lika magiskt som när jag var 10 eller fast det kanske inte är 1 meter snö utanför. Men det vet vi ju inte än.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback